۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
امپراتوری های جهان قدیم

معرفی کتاب امپراتوری های جهان قدیم

امپراتوری های جهان قدیم عنوان:                         امپراتوری های جهان قدیم

 نویسنده:                      الهان نیاز

 زبان:                           انگلیسی

 ناشر:                           انتشارات دانشگاه آکسفورد

 سال انتشار:                 ۲۰۲۱ میلادی

درباره کتاب:

این کتاب که برای بار دوم به چاپ می رسد، یک بررسی تاریخی از ریشه ها، توسعه و ماهیت قدرتِ دولت را ارائه می دهد. این کتاب نشان می دهد که اوراسیا میزبان یک سنت غالب حاکمیت خودسرانه است که از طریق کارمندان نظامی، ملکی و کلیسایی و یک سنت حاشیه ای دولت نماینده و مسئول از طریق نهادهای خودمختار صورت می گیرد. سنت سابق در دولت های بوروکراتیک قاره ای سازمان یافتهِ سلسله مراتبی و دارای ایدئولوژیک بیان می شود در حالی که دومی در دولت قوانین ظاهر می شود. در چند وقت اخیر، سنت حاشیه ای محبوبیت بیشتری پیدا کرده و منجر به تلاش دولت های بوروکراتیک قاره ای برای معرفی اصلاحات دموکراتیک و قانون اساسی شده است. این تلاش ها با توجه به تجربه عمیق تر و ریشه دار حکومت خودسرانه، به ندرت شیوه واقعی اعمال قدرت توسط دولت و نخبگان آن را تغییر داده است.

فرهنگ خودسرانه قدرت که در بسیاری از نقاط جهان ظهور کرده است همچنان به ثروت این کشورها شکل می دهد. نادیده گرفتن این فرهنگ قدرت و شرایط تاریخی که آن را شکل داده است، گران تمام می شود.

دکتر الهان نیاز دانشیار گروه تاریخ در دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد می باشد. وی تحصیلات خود را در رشته تاریخ در دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد گذراند و موفق به اخذ مدرک دکتری از این دانشگاه شد. الهان نیاز نویسنده چندین کتاب از جمله »تحقیقی در فرهنگ قدرت در شبه قاره (۲۰۰۶ میلادی)«، »فرهنگ قدرت و حکومت در پاکستان (۲۰۱۰ میلادی)« و »دولت در دوران حکومت انگلیس: حکومت شاهنشاهی در جنوب آسیا (۲۰۱۹ میلادی)« می باشد.  تاکنون کارهای بسیاری از آقای الهان نیاز در ژورنال های آکادمیک برجسته بین المللی از جمله ژورنال انجمن سلطنتی آسیایی، ژورنال امور آسیا، ژورنال پروفایل آسیا، ژورنال مطالعات آسیایی نیوزلند، ژورنال مطالعات آسیای جنوبی و ژورنال مطالعات آسیای جنوبی و خاورمیانه به چاپ رسیده است.

کتاب »فرهنگ قدرت و حکومت در پاکستان« یکی از کتاب های وی جایزه بهترین کتاب غیرداستانی در جشنواره ادبیات کراچی و همچنین بهترین کتاب در علوم اجتماعی، هنر و علوم انسانی را از سوی کمیسیون آموزش عالی در سال ۲۰۱۰ میلادی دریافت کرد.  کتاب نامبرده »امپراطوری های جهان قدیم: فرهنگ های قدرت و حکمرانی در اوراسیا« نیز به عنوان بهترین کتاب در زمینه علوم اجتماعی از سوی کمیسیون آموزش عالی در سال ۱۴-۲۰۱۳ میلادی برگزیده شده بود.

کد خبر 9298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =